edziadkowie.pl -

Prawo i finanse

Praktyczne porady na tematy prawno-finansowe

Zgubiony dowód osobisty - co zrobić w takiej sytuacji?

Ostatnia aktualizacja: 2019-11-26  |  Średni czas czytania: 04:00
Dowód osobisty to podstawowy dokument, który nas legitymuje. Przydaje się w wielu sytuacjach - na przykład przy braniu pożyczki w banku czy rezerwowaniu pokoju w hotelu. Zdarza się jednak, że zupełnie przypadkiem zdarza nam się zgubić dowód osobisty. Co wtedy robić? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w tym artykule.
Zgubiony dowód osobisty - co zrobić w takiej sytuacji?

Zgłoszenie utraty dowodu osobistego

W przypadku utraty dowodu osobistego, musisz jak najszybciej zgłosić ten fakt. Dlaczego? Gdy nie wiesz co stało się z dokumentem Twojej tożsamości, mógł on trafić w niepowołane ręce. Przez to może okazać się, że ktoś użył Twojego dowodu osobistego i na przykład zaciągnął pożyczkę w parabanku. Z takiej sytuacji trudno znaleźć wyjście, dlatego właśnie w momencie gdy zorientujesz się, że zgubiłeś swoje dokumenty, od razu musisz to zgłosić.

Utratę dowodu osobistego możesz zgłosić w urzędzie gminy lub za pośrednictwem Internetu. W przypadku, gdy przebywasz za granicą, zgłoszenia możesz dokonać w konsulacie. Zgłoszenie utraty dowodu spowoduje unieważnienie Twojego dowodu osobistego, przez co nikt nie będzie mógł go użyć. W tych samych urzędach możesz zgłosić przypadek uszkodzenia dokumentu.

Natomiast w przypadku, gdy Twój dowód osobisty zostanie skradziony, możesz ten fakt zgłosić tylko na Policji, bez konieczności zgłaszania tego faktu w urzędzie gminy. Wówczas dowód osobisty zostanie unieważniony już z dniem zgłoszenia jego kradzieży na Policji.

Unieważnić można każdy dowód. Oznacza to, że możesz unieważnić zarówno e-dowód, jak i dowód wydany przed 4 marca 2019 r.

Unieważnienie dowodu w urzędzie gminy

Zgłoszenia utraty dowodu osobistego w urzędzie gminy w celu jego unieważnienia może dokonać każdy, kto zgubił swój dowód osobisty oraz każdy, kogo dowód został skradziony lub uległ uszkodzeniu. Zgłoszenia możesz dokonać w dowolnym urzędzie gminy, a więc nie musi być gmina Twojego miejsca zamieszkania.

Do zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w urzędzie gminy potrzebujesz:

  • formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, który możesz wydrukować samodzielnie albo pobrać w urzędzie. Formularz musisz wypełnić,
  • dowód osobisty - dotyczy przypadku, gdy zgłaszasz uszkodzenie dowodu osobistego,
  • inny dokument tożsamości - na przykład paszport lub prawo jazdy - jeżeli takie posiadasz.

Zgłaszając zgubienie dowodu osobistego w urzędzie gminy, dokument zostanie od razu unieważniony. Na potwierdzenie tego faktu dostaniesz zaświadczenie o utracie albo o uszkodzeniu dowodu. Zaświadczenie zatrzymaj, ponieważ może Ci się przydać do czasu, aż otrzymasz nowy dokument, ale nie dłużej niż 2 miesiące. Pamiętaj jednak, że otrzymane zaświadczenie nie jest nowym dokumentem tożsamości.

Unieważnienie dowodu osobistego przez Internet

Jeżeli chcesz zgłosić utratę swojego dowodu osobistego przez Internet, potrzebujesz do tego profilu zaufanego. Pozwala on bowiem na potwierdzenie Twojej tożsamości, dzięki czemu nikt inny nie będzie mógł dokonać tej czynności za Ciebie.

Zgłoszenia utraty dowodu osobistego przez Internet możesz przez stronę internetową:
- zgłoś utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego dziecka
- zgłoś utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego

Na podanej stronie zaloguj się za pomocą profilu zaufanego. Następnie wybierz co chcesz zgłosić - utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego. Jeżeli zgłaszasz tylko uszkodzenie dokumentu, dowiesz się również gdzie masz dostarczyć swój uszkodzony dowód osobisty. Później kliknij w przycisk Unieważnij dowód. Następnie system przekieruje Cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl. Za pomocą profilu zaufanego potwierdź unieważnienie dokumentu kodem SMS, który otrzymasz na numer telefonu, który jest przypisany do Twojego profilu zaufanego. Po potwierdzeniu unieważnienia dokumentu, jego status w Rejestrze Dowodów Osobistych od razu się zmieni. Jako potwierdzenie unieważnienia dowodu osobistego otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP zaświadczenie o zgłoszeniu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.

Uwaga! Jeżeli w swoim dowodzie osobistym masz dodatkowo wgrany kwalifikowany podpis elektroniczny od prywatnego dostawcy, musisz również skontaktować się z tym dostawcą. Zgłoszenie utraty dowodu osobistego przez Internet nie unieważnia bowiem tego podpisu.

Unieważnienie dowodu osobistego za granicą

Każdy, kto zgubił swój dowód osobisty oraz każdy, kogo dowód osobisty został skradziony albo uległ uszkodzeniu, może zgłosić ten fakt również przebywając za granicą. Możesz tego dokonać w polskim konsulacie.

Adres polskiego konsulatu w kraju, w którym przebywasz znajdziesz na: www.msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/polskie_placowki/

Do zgłoszenia utraty dowodu osobistego potrzebujesz:

  • formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu - możesz go samodzielnie wydrukować lub pobrać w konsulacie,
  • dowód osobisty - w przypadku gdy zgłaszasz uszkodzenie dowodu,
  • inny dokument tożsamości, jeżeli taki posiadasz.

Gdy zgłoszenia dokonujesz za pośrednictwem poczty lub telefaksu, przygotuj tylko formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu oraz swój dowód osobisty w przypadku, gdy zgłaszasz uszkodzenie swojego dowodu osobistego.

Unieważnienie Twojego dowodu osobistego zostanie dokonane najszybciej, jak jest to możliwe. Konsul przekaże sprawę do urzędu gminy, który wydał Twój dowód. Kiedy urząd otrzyma Twoje zgłoszenie, od razu unieważni Twój dokument. Zgłaszając utratę dowodu osobistego osobiście, otrzymasz zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego. Natomiast jeżeli zgłoszenia dokonujesz pocztą lub faksem, zaświadczenie takie otrzymasz, jeżeli zaznaczysz w formularzu, że chcesz je otrzymać.

Zgłoszenie utraty dowodu osobistego w banku

Utratę dowodu osobistego możesz zgłosić również w swoim banku. Dzięki temu od razu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i zapobiegniesz potencjalnemu oszustwu. Bank bowiem informację o zgubieniu przez Ciebie dowodu osobistego przekaże innym bankom, operatorom komórkowym i wielu inny różnym firmom. Zastrzeżenie utraconego dokumentu w banku dotyczy nie tylko osób, które mają konta bankowe, ale również te, które nie korzystają z takich usług.

Utratę dokumentu tożsamości możesz zgłosić w następujących bankach komercyjnych:

  • Bank BGŻ BNP Paribas S.A.
  • Bank Pocztowy SA
  • Bank Polskiej Spółdzielczości SA
  • Credit Agricole Bank Polska S.A.
  • Deutsche Bank PBC SA
  • Eurobank
  • Plus Bank SA
  • Krakowski Bank Spółdzielczy
  • PKO BP SA
  • Santander Bank Polska
  • Santander Consumer Bank SA
  • SGB-Bank S.A.
  • Bank Gospodarstwa Krajowego
  • Getin Bank

Pozostałe banki komercyjne zastrzegają dokumenty tylko swoich klientów.

Więcej informacji na temat banków, w których możesz zgłosić utratę dowodu osobistego znajdziesz na: dokumentyzastrzezone.pl/lista-bankow-zastrzegajacych-dokumenty-od-wszystkich-osob/

Zawieszenie dowodu osobistego

W przypadku, gdy zapodziałeś gdzieś swój dowód osobisty i masz nadzieję, że jeszcze gdzieś go znajdziesz, możesz zawiesić jego ważność na okres 14 dni. Dzięki temu, w razie gdy Twój dowód osobisty znajdzie się w niepowołanych rękach, nie będzie mógł zostać użyty. Natomiast gdy dokument się znajdzie, zawieszenie można cofnąć. Jeżeli w ciągu tych 14 dni Twój dowód się nie znajdzie, albo nie cofniesz w tym czasie jego zawieszenia, Twój dowód osobisty zostanie unieważniony.

Uwaga! Zawieszenie dowodu osobistego jest możliwe tylko w odniesieniu do tzw. e-dowodów, czyli dowodów z warstwą elektroniczną wydawanych po 4 marca 2019 r.

Zawieszenie dowodu osobistego oznacza jego czasowe unieważnienie. Zawieszone zostają wszystkie certyfikaty w dowodzie oraz sam dowód. Nie można więc używać go w okresie zawieszenia. Po cofnięciu zawieszenia, wszystkie certyfikaty odzyskują ważność.

Zawieszenia dowodu osobistego możesz dokonać:

  • w urzędzie - przygotuj do tego formularz zawieszenia lub formularz zgłoszenia cofnięcia zawieszenia oraz inny dokument tożsamości, jeżeli taki posiadasz. Urzędnik od razu zarejestruje Twoje zgłoszenie, a na jego potwierdzenie otrzymasz zaświadczenie o zgłoszeniu zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia dowodu osobistego.
  • przez Internet - możesz to zrobić na stronie internetowej: login.gov.pl. Zaloguj się profilem zaufanym. Zobaczysz status swojego dowodu osobistego. Sprawdź na nim swoje dane, a następnie odpowiedz na pytanie, które się pod nim wyświetla. Kliknij przycisk Zawieś e-dowód lub Cofnij zawieszenie dowodu. Status Twojego dowodu osobistego zostanie od razu zmieniony w Rejestrze Dowodów Osobistych, a na Twoją skrzynkę ePUAP otrzymasz zaświadczenie o zgłoszeniu zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia.

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne: