Miś Tami je z nami – scenariusze kreatywnych zabaw dla dzieci

Edukacyjne zabawy dla przedszkolaków

„Miś Tami je z nami” to seria audiobooków wydanych przez portal eDziadkowie. Książeczki skierowane są do dzieci w wieku od 3 do 7 lat, a ich głównym przesłaniem jest zmiana złych nawyków żywieniowych przedszkolaków poprzez ciekawe i zabawne historie przybliżające dzieciom prozdrowotne właściwości poszczególnych warzyw. W niniejszym artykule poznasz scenariusze kreatywnych zabaw dla dzieci opartych na książeczkach z cyklu „Miś Tami je z nami”, które nie tylko zachęcą je do zabawy, ale także dostarczą wielu interesujących informacji i wiedzy na temat zdrowego sposobu odżywiania.
  • Ostatnia aktualizacja: 2025-01-25
  • Szacowany czas czytania: 15 min.
Miś Tami je z nami – scenariusze kreatywnych zabaw dla dzieci / Edukacyjne zabawy dla przedszkolaków

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego dzieci odmawiają jedzenia warzyw?
  • W jaki sposób Miś Tami może pomóc Twoim wnukom polubić warzywa?
  • Poznasz scenariusze kreatywnych zabaw dla dzieci w oparciu o książki z serii „Miś Tami je z nami”
  • Przekonasz się, jakie korzyści wniesie słuchanie audiobooków z serii „Miś Tami je z nami” w życie Twoich wnuków

Dlaczego dzieci nie chcą jeść warzyw?

Dzieci w wieku przedszkolnym potrzebują codziennej dawki witamin do prawidłowego rozwoju, tak intensywnego w tym okresie życia. Rodzice oraz dziadkowie starają się z całych sił, aby zachęcić dzieci do zjedzenia marchewki, szpinaku oraz brokułów, lecz często ich wysiłki kończą się porażką, ponieważ dzieci za nic w świecie nie chcą spróbować zdrowego warzywa.

Brak chęci do jedzenia warzyw wynika w głównej mierze z ich smaku. Dzieci wolą jeść owoce, które są naturalnie słodkie, niż marchewki i pomidory, które mają dość specyficzny smak.

Kolejną przyczyną może być obserwacja innych dzieci, z którymi dziecko przebywa. Przedszkole jest środowiskiem, w którym dziecko spędza najwięcej czasu, a widząc inne dzieci, które marudzą i odmawiają jedzenia warzyw, dziecko traci zainteresowanie warzywnymi produktami pojawiającymi się na jego talerzu.

Istotna jest również łatwa dostępność różnego rodzaju przekąsek, które można dostać w niemal każdym sklepie (także w sklepie z zabawkami, czy gazetami), takich jak: batoniki, chrupki i cukierki. Dzieci przyzwyczajone są do jedzenia tego typu produktów praktycznie codziennie, więc nie czują potrzeby sięgania po chrupiącą paprykę lub rzodkiewkę.

Jak pomóc dziecku polubić warzywa?

Podstawą w tworzeniu zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci jest oczywiście dawanie dobrego przykładu, lecz często jest to niewystarczające. Dzieci doskonale zdają sobie sprawę z tego, że warzywa są zdrowe i należy je jeść, ponieważ zarówno rodzice, jak i babcia oraz dziadek z chęcią je jedzą, ale im samym ciężko jest spróbować choćby odrobiny.

Z tego właśnie powodu warto sięgnąć po to, co dzieci lubią najbardziej, czyli bajki.

Dzieci na tyle mocno angażują się w obejrzaną lub zasłyszaną historię, że szybko identyfikują się z ulubionym bohaterem. Chcą gasić pożary, jak Strażak Sam oraz skakać po kałużach, jak Świnka Peppa.

„Miś Tami je z nami” - sposób na polubienie warzyw

Audiobooki dla dzieci z serii „Miś Tami je z nami” to ciekawe i zabawne opowieści o misiu, który wspólnie ze swoimi przyjaciółmi przeżywa fascynujące przygody, a jednocześnie udowadnia dzieciom jaką magiczną moc mają w sobie poszczególne warzywa. Poprzez swoją postawę (codzienne, poranne ćwiczenia, zdrowa i zróżnicowana dieta oparta na warzywach i owocach) pokazuje dzieciom, dlaczego warto jeść zdrowe warzywa, dbać o swój brzuszek, być aktywnym i chętnie próbować nowych potraw.

Miś Tami jest najlepszym przyjacielem przedszkolaków. Zawsze wesoły, mądry i opiekuńczy miś prowadzi swoich słuchaczy przez nieznane im dotąd krainy, pozwala im poznać śmieszne postaci, które wpadają w najróżniejsze tarapaty i potrzebują jego pomocy.

Słuchając książek o Misiu Tami dzieci zaprzyjaźniają się z warzywami, poznają ich supermoce i rozumieją, że dzięki warzywom mogą szybciej rosnąć, lepiej widzieć i zadbać o swoje zdrowie.

W ramach książek z serii „Miś Tami je z nami” ukazały się tytuły:

  • „Miś Tami i marchewkowa przygoda”
  • „Miś Tami i selerowa planeta”
  • „Miś Tami i brokułowy labirynt”
  • „Miś Tami i pomidorowa zagadka”
  • „Miś Tami i ogórkowe wakacje”

Edukacyjne zabawy dla przedszkolaków z Misiem Tami

Zarówno rodzice, jak i dziadkowie chcą, aby zabawy, które oferują swoim dzieciom były nie tylko miłą formą rozrywki, ale również sposobem na naukę i zdobycie nowych umiejętności.

Dzięki audiobookom z serii „Miś Tami je z nami” oraz gotowych scenariuszy zabaw dla dzieci możesz zaproponować swoim wnukom ciekawą lekturę, która jednocześnie wniesie do ich życia wartościową wiedzę i miłą formę spędzenia czasu z dziadkami.

Scenariusz kreatywnych zabaw po wysłuchaniu książki „Miś Tami i marchewkowa przygoda”

Miś Tami i marchewkowa przygoda

Streszczenie książki „Miś Tami i marchewkowa przygoda”:

Miś Tami rozpoczyna swój dzień od ćwiczeń fizycznych oraz pysznego i zdrowego śniadania, które dodaje mu sił i energii na cały dzień pełen misiowych przygód.

Tym razem w odwiedziny do misia przychodzi jego przyjaciółka z przedszkola, Marysia. Miś zaprasza ją na zdrowe i chrupiące marchewki, które przygotował na pierwsze śniadanie. Niestety Marysia odmawia, twierdząc, że nie lubi marchewek. Miś Tami nie może uwierzyć własnym uszom! Postanawia pomóc koleżance i zabiera ją do swojego drogiego przyjaciela Huberta, który jak nikt inny potrafi przekonać każdego warzywnego niejadka, że jedzenie marchewek to prawdziwa przyjemność!

Po drodze czeka ich wiele przygód, podczas których Marysia odkryje, że dzięki marchewkom dzieci rzadziej chorują, mają dobry wzrok oraz zdrowe brzuszki.


Po wysłuchaniu bajki „Miś Tami i marchewkowa przygoda” zaproś wnuki do rozmowy i wspólnej zabawy:

  1. Rozmowa z dziećmi na temat usłyszanej historii. Zadaj wnukom pytania:
    • Z kim Miś Tami wybrał się do Huberta i dlaczego?
    • Jakie zwierzęta spotkał po drodze?
    • W jaki sposób jedzenie marchewki pomogło poszczególnym zwierzętom: poddanym króla Leona, bobrom, myszkom oraz żyrafom?
    • Jakie dania z marchewki jadły zwierzęta z bajki?
    • Czy zdaniem dzieci jedzenie marchewki może im również pomóc w dbaniu o swoje zdrowie?

  2. Zaproś dzieci do wykonania ćwiczeń fizycznych wspólnie z Misiem Tami.

    Poproś dzieci o powstanie i przeczytaj fragment opowiadania, w którym Miś Tami ćwiczy przed swoim misiowym domkiem, a dzieci ćwiczą wspólnie z Misiem:

    „Jak każdego ranka Miś Tami wyszedł przed swój misiowy domek i skakał.
    W górę i w dół, w górę i w dół.
    A łapkami klaskał: klap, klop, klap, klop.
    Potem wyciągał łapki do przodu i dotykał nimi swoich wielkich, futrzastych stóp: do dołu - do góry, do dołu - do góry.”


  3. Utrwalenie z dziećmi schematu dnia Misia Tami

    Dzieci, wspólnie z babcią i dziadkiem, opowiadają, co po kolei robi Miś Tami:

    • Ćwiczy
    • Myje rączki
    • Je zdrowe śniadanie (wymieniamy co je? kanapka z twarożkiem, kanapka z rzodkiewką, kanapka z ogórkiem i żółtym serkiem oraz kawałki pysznych, pomarańczowych marchewek ułożonych w kształcie domku z płotkiem)

    Służy to utrwalaniu zdrowych, porannych nawyków oraz pokazuje dzieciom, jakie dania warto jeść na śniadanie, aby być zdrowym.


  4. Zgadywanki

    Dzieci słuchają zagadek i podnoszą ręce, kiedy znają odpowiedź.

    Zagadki Misia Tami:

    Jest soczysta i chrupiąca,
    Jest przysmakiem dla zająca.
    Bez niej zupka się nie uda,
    W suróweczce zdziała cuda.

    * marchewka *

    Lubi marchew i warzywa,
    Przed lisami wciąż się skrywa.
    Gdy zobaczy cię z daleka,
    Chwila - moment, już ucieka.

    * zając *

    Jest słodziutkie oraz zdrowe,
    Smaczne i pomarańczowe.
    Dodaj marchew, mąkę, jajko,
    Wyjdzie marchewkowe...

    * ciasto *

    W niej witamin nie brakuje,
    Do obiadu dziś pasuje.
    Powie ci to mądra główka,
    Że najzdrowsza jest...

    * surówka *


  5. Marchewkowe puzzle

    Wydrukuj rysunek marchewki, przetnij go na mniejsze części i rozdaj dzieciom. Zadaniem dzieci jest ułożenie marchewkowych puzzli w całość.

    Dzieci mogą pracować osobno lub w grupach.


  6. Poszukiwanie marchewki

    Ukryj w pokoju kilka marchewek, które dzieci muszą odnaleźć. Dziecko, które odnajdzie najwięcej marchewek zostaje marchewkowym królem lub marchewkową królową.

    Do każdego warzywa możesz dołączyć karteczkę, na której zapisane będą właściwości marchewki (np.: marchewka zawiera beta-karoten ważny dla oczu i skóry; ma dużo błonnika, który pomaga naszym brzuszkom; ma dużo witamin i minerałów, dzięki którym jesteśmy zdrowi i nie chorujemy; zwiera dużo wody, dzięki której nasz organizm jest nawodniony).

    Po ich odnalezieniu przeczytaj dzieciom wszystkie informacje, dzięki którym dzieci dowiedzą się, dlaczego marchewki są zdrowe i dlaczego warto je jeść?


  7. Warzywne zabawy - marchewkowy przyjaciel

    Każde dziecko kładzie na stoliku przyniesioną marchewkę i korzystając z materiałów plastycznych (przyklejane oczy, klej, nożyczki, wycinanki, bibuła) tworzy śmieszną postać. Może to być kukiełka, motyl, ważka, ufoludek.

    Podczas zabawy powiedz głośno i wyraźnie, że dzieci tworzą swojego marchewkowego przyjaciela, aby dzięki temu oswoić dzieci z warzywami i przekonać je, że warzywa są ich przyjaciółmi.


Scenariusz kreatywnych zabaw po wysłuchaniu książki „Miś Tami i selerowa planeta”

Miś Tami i selerowa planeta

Streszczenie książki „Miś Tami i selerowa planeta”:

Miś Tami rozpoczyna swój dzień od kilku porannych ćwiczeń na świeżym powietrzu, aby tuż po nich udać się na pyszne i zdrowe śniadanie do swojej misiowej kuchni. Kiedy jego brzuszek jest już pełny Miś udaje się do zaprzyjaźnionego przedszkola „Pod Wesołym Muchomorkiem” aby opowiedzieć dzieciom o fascynującej marchewkowej przygodzie, którą przeżył ze swoją koleżanką Marysią. W przedszkolu zostaje poczęstowany pachnącym i zdrowym kremem z selera, który zjada z wielkim apetytem, nie pozostawiając ani odrobiny. Ku swojemu zdziwieniu zauważa, że dzieci nie chcą jeść pysznej zupy! Zakrywają buzie i odsuwają talerze. Przez całe popołudnie zmartwiony Miś nie jest w stanie myśleć o niczym innym!

Po powrocie do domu Miś Tami siada w swoim misiowym fotelu, aby odpocząć i zasypia. Kiedy się budzi zaskoczony odkrywa, że znajduje się na odległej selerowej planecie, którą zamieszkują sympatyczne seleludki. Informują one Misia, że ściągnęły go na swoją planetę, aby pomógł im rozwiązać trapiące je problemy, a jedynie on, jako specjalista do spraw warzyw i owoców, jest w stanie znaleźć sposób na ich kłopoty.


Po wysłuchaniu bajki „Miś Tami i selerowa planeta” zaproś wnuki do rozmowy i wspólnej zabawy:

  1. Rozmowa z dziećmi na temat usłyszanej historii. Zadaj wnukom pytania:
    • Co tak bardzo zasmuciło Misia w „Przedszkolu Pod Wesołym Muchomorkiem”?
    • Jak wyglądała selerowa planeta?
    • Z jakimi problemami zgłaszały się do Misia seleludki?
    • W jaki sposób Miś Tami im pomógł?
    • Jakie dania z selera przygotował Miś Tami?
    • W jaki sposób jedzenie selera może pomóc dzieciom w ich codziennym życiu?



  2. Zaproś dzieci do wykonania ćwiczeń fizycznych wspólnie z Misiem Tami

    Poproś dzieci o powstanie i przeczytaj fragment opowiadania, w którym Miś Tami ćwiczy przed swoim misiowym domkiem, a dzieci ćwiczą wspólnie z Misiem:

    „Jak każdego ranka Miś Tami wyszedł przed swój misiowy domek, rozłożył szeroko swoje misiowe łapki i machał. Najpierw jedną łapką malował w powietrzu wielkie, niewidzialne kółka. Potem drugą łapką malował w powietrzu wielkie niewidzialne kółka. Raz do przodu, raz do tyłu. Znów do przodu, znów do tyłu.

    Później położył łapki na misiowych bioderkach i kręcił nimi, raz w prawo, raz w lewo, znów w prawo, znów w lewo. Poranne, misiowe ćwiczenia sprawiały mu dużo radości i dodawały energii oraz siły na cały dzień pełen misiowych przygód.”


  3. Porozmawiaj z dziećmi na temat śniadania, jakie zjadł Miś Tami

    „Tym razem na stole znalazła się cieplutka i sycąca owsianka, świeżutka bułeczka ze słodkim dżemem malinowym, a na dokładkę kilka chrupiących i pożywnych miodowych ciasteczek.”

    Wyjaśnij dzieciom, jakie wartości odżywcze mają poszczególne potrawy:

    • Owsianka - jest źródłem wielu witamin, zapobiega otyłości, zawiera błonnik, który pomaga brzuszkom, aby były zdrowe
    • Bułeczka z dżemem malinowym - maliny zawierają bardzo dużo witamin (wit. B, kwas foliowy, potas, wapń, fosfor, magnez, żelazo), a także witaminę C, dzięki której rzadko chorujemy, a kiedy jesteśmy chorzy pomagają nam szybko wyzdrowieć, ponieważ działają przeciwwirusowo i przeciwzapalnie
    • Miodowe ciasteczka - nie zawierają cukru, tylko zdrowy miód, który nie zaszkodzi ząbkom, tak jak cukier; miód przegania kaszel i buduje ochronną zbroję przeciwko chorobom


  4. Zgadywanki

    Dzieci słuchają zagadek i podnoszą ręce, kiedy znają odpowiedź.

    Zagadki Misia Tami:

    Jest okrągły oraz biały,
    A do zupy doskonały!
    Możesz z niego zrobić frytki,
    Do sałatki cienkie nitki.

    * seler *

    Mama w garnku ją gotuje,
    Tata pierwszy sam skosztuje,
    Chochlą wleje na talerze,
    Jest tak pyszna, że nie wierzę!

    * zupa *

    Każdy z chęcią ci to powie:
    Możesz śmiało pić na zdrowie
    Napój z warzyw, wody, mleka,
    Moc witamin, już tam czeka.

    * koktajl *

    W wielkiej misce pomieszana,
    Możesz jeść ją już od rana!
    Wrzuć warzywa kolorowe,
    Polej sosem i gotowe!

    * sałatka *


  5. Restauracja

    Dzieci dzielą się na grupy i wspólnie wymyślają nazwę swojej restauracji oraz menu składające się z warzyw i owoców, po czym malują wymyślone dania na kartkach i zapraszają kolegów na degustację.


  6. Selerowe tworzenie wyrazów

    Napisz na kartce wielkimi literami słowo SELER, a dzieci mają za zadanie wymyślić, jak najwięcej wyrazów dotyczących warzyw, owoców oraz zdrowia, które zaczynają się na poszczególne litery, np.:

    S - sok, surówka, sałatka, słonecznik, soczewica
    E - eukaliptus, ekologia, edukacja
    L - liczi, limonka, lubczyk, liść laurowy
    R - rabarbar, roszponka, rodzynki, rzepa, ruch itd.


  7. Warzywne zabawy - robimy seleludka

    Każde dziecko ma prze sobą jednego selera i korzystając z materiałów plastycznych (przyklejane oczy, wykałaczki, klej, farby, nożyczki, wycinanki, bibuła) tworzy selerową planetę lub seleludka.

Scenariusz kreatywnych zabaw po wysłuchaniu książki „Miś Tami i brokułowy labirynt”

Miś Tami i brokułowy labirynt

Streszczenie książki „Miś Tami i brokułowy labirynt”:

Podczas zakupów na warzywnym ryneczku Miś Tami spotyka swojego przyjaciela Maciusia, który razem ze swoją mamą, robi warzywne zakupy. Przy stoisku z brokułami chłopczyk robi strapioną minę i zwierza się Misiowi, że jego mama planuje przygotować brokułową zapiekankę, ale on nie zamierza jej jeść, ponieważ nie lubi brokułów. Miś Tami zaniepokojony niechęcią chłopca do zdrowych i pożywnych brokułów proponuje mu wycieczkę do brokułowego labiryntu, który skrywa w sobie wiele sekretów i pozwala odkryć walory, jakie niesie ze sobą jedzenie tych zielonych warzyw.

Za zgodą mamy Maciuś i Miś Tami wchodzą do tajemniczego labiryntu. Rozwiązują zagadki, pomagają napotkanym tam stworzeniom oraz otrzymują wskazówki, które pomagają im wrócić do domu Maciusia. Czy fascynująca przygoda przekona chłopca do spróbowania brokułowej zapiekanki jego mamy?

Po wysłuchaniu bajki „Miś Tami i brokułowy labirynt” zaproś wnuka do rozmowy i wspólnej zabawy:

  1. Rozmowa z dziećmi na temat usłyszanej historii. Zadaj wnukom pytania:
    • Jakie warzywa kupował Miś Tami na warzywnym ryneczku?
    • Kogo tam spotkał?
    • Jak wyglądał brokułowy labirynt?
    • Jakie stworzenia w nim mieszkały?
    • Z jakimi problemami zmagały się skrzaty w brokułowym labiryncie?
    • Jakie dania przygotował Miś Tami?
    • W jaki sposób jedzenie brokułów może pomóc dzieciom w ich codziennym życiu?

  2. Zaproś dzieci do wykonania ćwiczeń fizycznych wspólnie z Misiem Tami

    Poproś dzieci o powstanie i przeczytaj fragment opowiadania, w którym Miś Tami ćwiczy przed swoim misiowym domkiem, a dzieci ćwiczą wspólnie z Misiem:

    „Jak każdego ranka Miś Tami wyszedł przed swój misiowy domek, usiadł na miękkiej, zielonej trawie i rozłożył szeroko swoje misiowe nóżki. Złączonymi łapkami dotykał raz jednej, raz drugiej misiowej stópki. Wyciągał swoje ciałko najdalej jak umiał, żeby złapać za pazurki u misiowych stóp.

    „Uchhhhh”, „Uffffff” - sapał Miś Tami ze zmęczenia, ale zaciskał ząbki i ćwiczył dalej. Po każdym skłonie czuł się coraz bardziej rozciągnięty i coraz bardziej uśmiechnięty.

    Następnie wstał, wyciągnął łapki przed siebie i zaczął zginać kolanka:

    „Jeden misio-przysiad, drugi misio-przysiad, trzeci misio-przysiad” - liczył Miś Tami wytrwale, chociaż myślami siedział już przy swoim misiowym stole i pałaszował pyszne śniadanko.”


  3. Porozmawiaj z dziećmi na temat śniadania, jakie jadł Miś Tami

    „Nie czekając ani chwili zabrał się za pierwszy talerz. Puszysty omlet rozpływał się w jego pyszczku niczym lekka chmurka, a małe pomidorki chrupały pod zębami i pozostawiały przyjemny pomidorkowy posmak. [...]<

    Omlet szybko zniknął w jego brzuszku niczym magiczna moneta w ręku czarodzieja, a Miś czym prędzej zabrał się za drugi talerz.

    Małe dyniowe placuszki wyglądały nie tylko niesamowicie apetycznie, ale na dodatek swoim wyglądem przypominały małe kosmiczne statki. [...]

    Ku swojemu niezadowoleniu zobaczył, że na talerzu nie pozostał już ani jeden dyniowy placuszek, ale na pocieszenie czekała na niego jeszcze miseczka pełna pysznych, zdrowych i kolorowych owoców.”

    Wyjaśnij dzieciom, jakie wartości odżywcze mają poszczególne potrawy:

    • Omlet z pomidorami - jajka wspierają budowę naszych mięśni, mają wiele minerałów, witamin i tłuszczy, które pomagają naszemu organizmowi w prawidłowym funkcjonowaniu, są ważne dla rozwoju naszego mózgu oraz poprawiają zdrowie naszych kości.
    • Pomidory - wspierają prawidłowe funkcjonowanie naszego serca, poprawiają zdrowie skóry oraz działanie naszego mózgu. Pomagają nam również lepiej widzieć dzięki obecności witaminy A.
    • Dyniowe placuszki - dynia wpływa na naszą odporność (dzięki niej mniej chorujemy), zawiera dużo błonnika, dzięki któremu mamy zdrowe brzuszki, a także dużo magnezu, który wpływa na prawidłowe funkcjonowanie naszych mięśni
    • Owoce - dzięki owocom mamy zdrowe brzuszki, ładną skórę oraz dobrze widzimy. Owoce uodporniają nas na różne choroby, ponieważ zawierają wiele ważnych witaminy, między innymi witaminę C, która jest najlepszą ochroną przed przeziębieniem. Są superbohaterami dla naszego organizmu, sprawiają, że jesteśmy silni i zdrowi.

  4. Zgadywanki

    Dzieci słuchają zagadek i podnoszą ręce, kiedy znają odpowiedź.

    Zagadki Misia Tami:

    Tylko popatrz mój kolego,
    To warzywo jest jak drzewo!
    Na dodatek przyznać pora,
    Że ma brata kalafiora.

    * brokuł *

    Są tak płaskie, jak karteczka,
    Wyglądają, jak kółeczka.
    Na patelni usmażone,
    Z dżemem, z serkiem - ulubione!

    * naleśniki *

    Obok domu się znajduje,
    Każde dziecko w nim buszuje.
    Zbiera marchew i buraczki,
    Rzepę, seler i ziemniaczki.

    * ogródek *

    Długa kolba, ziaren wiele,
    To są mali przyjaciele.
    Gdy te ziarna się upraży,
    To popcornem Cię obdarzy.

    * kukurydza *


  5. Zabawa w szefa kuchni

    Każde dziecko ma za zadanie wymyślić trzy potrawy, w których zostaną użyte brokuły. Dzieci mogą wyklejać, malować lub rysować wymyślone potrawy. Na koniec dzieci robią prezentację swoich potraw.


  6. Brokułowe rebusy

    Narysuj na kartce następujące rebusy. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie ukrytego słowa:


  7. Warzywne zabawy - brokułowy ogród skrzata Niepełka

    Daj wnukowi jednego brokuła. Dziecko rozdziela swojego brokuła na mniejsze różyczki, następnie kładzie przed sobą biały karton i układa na nim brokuły jak drzewka. Później bierze kredki lub farby i domalowuje piękny krajobraz (dziecko tworzy ogród skrzata Niepełka).

Scenariusz kreatywnych zabaw po wysłuchaniu książki „Miś Tami i pomidorowa zagadka”

Miś Tami i pomidorowa zagadka

Streszczenie książki „Miś Tami i pomidorowa zagadka”:

Miś Tami jest znanym i lubianym na całym świecie ekspertem do spraw warzyw i owoców. Tym razem do drzwi Misia puka listonosz, lis Leonard, który wręcza mu list z Gardenii. Nadał go Gniewko, wódz gobików, małych ludków, które słynął ze swoich pięknych ogrodów oraz soczystych i zdrowych upraw.

W krainie gobików zapanował wielki niepokój. Od pewnego czasu w ich ogrodach grasuje złodziej, który kradnie najpiękniejsze pomidory! Bez nich gobiki nie są w stanie przygotować swoich popisowych dań: zup, ketchupów, sałatek i sosów!

Detektyw Tami dokładnie wysłuchuje wszystkich świadków, zbiera znalezione dowody i przeprowadza śledztwo mające na celu znalezienie winnego tej nikczemnej kradzieży.

Po wysłuchaniu bajki „Miś Tami i pomidorowa zagadka” zaproś wnuki do rozmowy i wspólnej zabawy:

  1. Rozmowa z dziećmi na temat usłyszanej historii. Zadaj wnukom pytania:
    • Jaki list otrzymał Miś Tami?
    • Jak wyglądała Gardenia?
    • Jakie problemy miały poszczególne Gobiki?
    • Jakie dania z pomidorów przygotowały podczas festiwalu pomidorów?
    • Kto kradł pomidory w Gardenii?
    • W jaki sposób jedzenie pomidorów może pomóc dzieciom w ich codziennym życiu?


  2. Zaproś dzieci do wykonania ćwiczeń fizycznych wspólnie z Misiem Tami

    Poproś dzieci o powstanie i przeczytaj fragment opowiadania, w którym Miś Tami ćwiczy przed swoim misiowym domkiem, a dzieci ćwiczą wspólnie z Misiem:

    „Jak każdego ranka Miś Tami wyszedł przed swój misiowy domek, wyjął swoją misiową skakankę i skakał. „Hop, hop, hop” jego misiowe, futrzaste łapki odbijały się wesoło od ziemi, przeskakiwały nad kolorową skakanką i lądowały z powrotem na miękkiej trawie. Raz, dwa, trzy, cztery - liczył Miś Tami pogodnie i nie zrażał się, kiedy zahaczył łapką o skakankę. Prostował się i z wielkim uśmiechem na ustach zaczynał liczyć od nowa.

    Skakanie zawsze sprawiało mu dużą przyjemność i poprawiało kondycję na resztę misiowego dnia.

    Następnie położył się wygodnie na zielonej trawce, złapał się łapkami za tył głowy i podciągał się do góry.

    - Jeden misio-brzuszek, drugi misio-brzuszek, trzeci misio-brzuszek - liczył Miś Tami wytrwale. Czuł się coraz bardziej zmęczony, ale wiedział, że poranne brzuszki sprawią, że będzie silny i zdrowy. Będzie również miał dużo energii do kolejnych przygód, które czekają na niego tuż za rogiem jego misiowego domku.”


  3. Porozmawiaj z dziećmi na temat różnych rodzajów pomidorów.

    Opowiedz dzieciom, jakie mamy rodzaje pomidorów (możesz je również narysować lub pokazać dzieciom na zdjęciach):

    • Pomidory koktajlowe - zwane także pomidorami winogronowymi, to małe, kuliste pomidory o średnicy zwykle mniejszej niż 2,5 cm. Są one popularnym składnikiem sałatek, przekąsek i dań kuchni śródziemnomorskiej.

      Pomidory koktajlowe mają słodki smak i są bogate w likopen, witaminę C i karotenoidy. Ponadto, są one niskokaloryczne i zawierają niewielką ilość cukru, co czyni je zdrową i smaczną przekąską.

    • Pomidory malinowe - to odmiana pomidorów, która cechuje się małymi, okrągłymi owocami o kolorze podobnym do malin - czerwonym lub różowym. Są one znane z intensywnego, słodkiego smaku oraz aromatu.

      Pomidory malinowe są popularne jako przekąska, dodatek do sałatek lub do krojenia na pół i podawania jako przystawkę. Ich mały rozmiar sprawia, że są idealne do jedzenia w całości.

      Podobnie jak inne odmiany pomidorów, pomidory malinowe są bogate w wiele składników odżywczych, w tym witaminę C, potas, błonnik i karotenoidy. Ponadto, zawierają one likopen, który jest związany z obniżeniem ryzyka chorób serca i niektórych rodzajów raka.

    • Pomidory cherry - to małe, kuliste pomidory o średnicy zwykle mniejszej niż 3 cm i wyglądem przypominające wisienki. Są one popularnym składnikiem sałatek, przekąsek i dań kuchni śródziemnomorskiej.

      Pomidory cherry są słodkie, soczyste i łatwe do jedzenia. Mają charakterystyczny, intensywny smak i kolor, który sprawia, że są one bardzo atrakcyjne wizualnie w potrawach.

      Podobnie jak inne odmiany pomidorów, pomidory cherry są bogate w wiele składników odżywczych, takich jak witamina C, potas, błonnik i karotenoidy. Są one również niskokaloryczne i zawierają niewielką ilość cukru, co czyni je zdrową i smaczną przekąską.

    • Pomidory roma - znane również pomidorami śliwkowymi, to odmiana pomidorów charakteryzująca się wydłużonym, owalnym kształtem i twardą skórką. Są one zazwyczaj większe niż pomidory koktajlowe i cherry, ale mniejsze niż pomidory standardowe.

      Pomidory roma mają słodki smak i są bardziej mięsiste niż inne odmiany pomidorów, co sprawia, że są idealne do przetwarzania, takiego jak sosy i koncentraty pomidorowe. Są one również popularne do wędzenia i pieczenia, ponieważ zachowują swoją kształt i konsystencję.

    • Pomidory zielone - zwane również pomidorami niedojrzałymi, to odmiana pomidorów, która nie osiągnęła pełnej dojrzałości. Są one charakterystyczne ze względu na swój jasnozielony kolor i twardszą konsystencję w porównaniu do dojrzałych pomidorów.

      Pomidory zielone mają kwaśny smak i są popularne w kuchni południowej USA, gdzie są często smażone w panierce. Ich kwaśny smak sprawia, że są również popularne w marynowanych przystawkach i sałatkach.


  4. Pomidorowe kalambury

    Napisz na karteczkach tematy do zgadywania dla dzieci, następnie włóż je do pudełka. Dzieci losują po jednej kartce i pokazują wylosowany temat lub rysują go na tablicy.

    Kalambury do pokazywania:

    • Zrywanie jabłek
    • Rybka
    • Pływanie na basenie
    • Spacer w deszczu
    • Gimnastyka
    • Obiad
    • Sok

  5. Zabawa w pomidora

    Dziecko zadaje różne pytania uczestnikom zabawy, a dzieci muszą odpowiadać POMIDOR. Jeśli osoba odpowiadająca zacznie się śmiać, wówczas oddaje fant ( np. skarpetkę, bucik, spinkę). Na koniec zabawy dzieci, które oddały fanty, muszą je odkupić poprzez wykonanie ustalonego przez resztę dzieci zadania, np. skakanie jak pajacyk.


  6. Warzywne zabawy - pomidorowe owady

    Każde dziecko kładzie przed sobą pomidorki koktajlowe, wycina z kolorowego papieru skrzydełka i przykleja je do pomidorków. Maluje lub przykleja im oczy oraz czółki i tworzy kolorowe owady: motylki, pszczółki, biedronki.

Scenariusz kreatywnych zabaw po wysłuchaniu książki „Miś Tami i ogórkowe wakacje”

Miś Tami i ogórkowe wakacje

Streszczenie książki „Miś Tami i ogórkowe wakacje”:

Nadeszło lato, a wraz z nim wyczekane wakacje. Po zdrowym i wesołym śniadaniu Miś Tami pakuje swoje walizki i wyrusza w drogę nad morze, nad którym będąc dzieckiem często wypoczywał pod opieką swojej babci Misiosławy oraz dziadka Tomisława.

Zwiedzając malownicze miasteczko i korzystając z licznych atrakcji, Miś Tami spotyka strapione zwierzęta, które potrzebują jego pomocy. Pan Świnka z powodu upału rozpływa się na swoim plażowym kocu nie mogąc znaleźć ukojenia w morskiej głębinie, a spuchnięta łasiczka Alicja płacze nie mogąc zmieścić się w swój strój baleriny. Czy Miś Tami pomoże biednym zwierzętom znaleźć wyjście z trapiących je problemów?

Po wysłuchaniu bajki „Miś Tami i ogórkowe wakacje” zaproś wnuki do rozmowy i wspólnej zabawy:

  1. Rozmowa z dziećmi na temat usłyszanej historii. Zadaj wnukom pytania:
    • Dokąd Miś Tami wybiera się na wakacje?
    • Jakie spotyka tam stworzenia?
    • Jakie problemy mają poszczególni bohaterowie bajki?
    • W jaki sposób ogórki pomogły biednym zwierzętom?
    • Jakie dania z ogórków rodzice przygotowują w domu dla dzieci?

  2. Zaproś dzieci do wykonania ćwiczeń fizycznych wspólnie z Misiem Tami

    Poproś dzieci o powstanie i przeczytaj fragment opowiadania, w którym Miś Tami ćwiczy przed swoim misiowym domkiem, a dzieci ćwiczą wspólnie z Misiem:

    „Jak każdego ranka Miś Tami wyszedł przed swój misiowy domek i rozciągnął się mocno podnosząc łapki do góry. Po chwili złączył je ze sobą i wykonał głęboki skłon, wprost do swoich misiowych stóp. Następnie potruchtał wesoło w miejscu, sapiąc przy tym jak ciuchcia: „Puf, puf, puf”, po czym ruszył na krótką przebieżkę po okolicy.”

    Dzieci biegają w kółko po pokoju. Na słowa babci: „Z Misiem Tami warzywa są mniami!” dzieci wykonują trzy przysiady i biegną dalej. Wykonują tak trzy serie przysiadów, po czym siadają na swoich miejscach.


  3. Rozmowa z dziećmi na temat aktywności fizycznej
    • Dlaczego aktywność fizyczna jest dla nas ważna?
    • Jakie niezdrowe aktywności w domu możemy zastąpić ćwiczeniami i zabawami ruchowymi? (oglądanie telewizji, gry komputerowe, granie na telefonie).
    • Jakie ćwiczenia dzieci lubią wykonywać najbardziej?
    • Nauczyciel prosi każde dziecko, aby wykonało swoje ulubione ćwiczenie, a reszta dzieci ćwiczy wspólnie z nim.

  4. Układanki

    Weźcie kilka ogórków. Dzieci mają za zadanie układać różne kształty i wzory z użyciem ogórków. Kto okaże się najbardziej kreatywny?


  5. Plakat

    Dzieci mają za zadanie stworzyć plakat „Ruch to zdrowie” promujący zdrowy styl życia. Dzieci mogą pracować pojedynczo lub w grupach.


  6. Karaoke z ogórkami

    Włącz dzieciom piosenkę o ogórkach, a dzieci mają za zadanie śpiewać lub naśladować dźwięki używając ogórka jako mikrofonu.

    Przykładowe piosenki o ogórkach:

    • „Ogórek wąsaty”
    • „Inspektor Ogórek”

  7. Warzywne zabawy - ogórkowe gąsienice

    Każde dziecko kroi swojego ogórka na plasterki, po czym układa je na talerzu lub deseczce, tworząc kształt gąsienicy. Z kolorowego papieru wycina nóżki i czółki, a także oczy i uśmiech.


Audiobooki z serii „Miś Tami je z nami” można kupić na stronach sklepów:

  • Legimi
  • Audioteka,
  • Empik,
  • Helion,
  • Virtualo,
  • Publio,
  • Woblink,
  • Ebookpoint

Można ich także posłuchać na platfmormach streamingowych, na których można wykupić płatną, comiesięczną substakich, takich jak:

  • Storytel,
  • Audioteka,
  • Empik

Podsumowanie

Audiobooki z serii „Miś Tami je z nami” pomogą Twoim wnukom zmienić złe nawyki żywieniowe oraz zachęcą je do jedzenia warzyw i owoców. Zarówno słuchanie ciekawych historii o przygodach Misia Tami, jak również wykonywanie wesołych i kreatywnych zabaw według gotowych scenariuszy pomoże Wam porozmawiać o ważnych tematach dbania o swoje zdrowie, jak również zbudować trwałe więzi oparte na zabawie i wspólnej aktywności.

Oceń ten artykuł:

Anna Setlak

Anna Setlak

Redaktorka i copywriterka, absolwentka Wydziału Humanistycznego KUL oraz Wydziału Politologii i Dziennikarstwa UMCS. Swoje doświadczenie lingwistyczne wykorzystuje w tworzeniu wartościowych treści, które przekazują wiedzę i tworzą fundament pozytywnych relacji.

Ostatnio dodane