Jak prowadzić Instagram?

Instagram krok po kroku

W ostatnich latach popularność Instagrama znacznie wzrosła i dziś posiadanie konta na tym portalu jest niemal równie pożądane, co posiadanie konta na Facebooku. Jak prowadzić konto na Instagramie i co można na nim zamieszczać? O tym wszystkim przeczytacie w tym artykule.
  • Ostatnia aktualizacja: 2021-02-24
  • Szacowany czas czytania: 5 min.
Jak prowadzić Instagram? / Instagram krok po kroku

Co to jest Instagram?

Instagram to portal społecznościowy, który nieco różni się od Facebooka. Zasadnicza różnica polega na rodzaju publikowanej treści. Instagram bazuje na zdjęciach. Użytkownicy publikują bardzo różnorodne fotografie, które chętnie podpisują oraz opisują hashtagami. Portal jest tak bardzo rozbudowany, że osoby o różnorodnych zainteresowaniach z pewnością znajdą profile, które mogą je zainteresować.

Instagram to dla wielu miejsce inspiracji. Jeśli interesujesz się kuchnią azjatycką, możesz śledzić poczynania kulinarne najlepszych kucharzy i z nich czerpać inspiracje na nowe dania obiadowe. Wolisz oglądać stylizacje modowe? Bez problemu znajdziesz tam profile stylistek, modelek oraz influencerek, na których można się wzorować. A może to, co sprawia Ci radość to oglądanie pięknych zdjęć z podróży? Takich na Instagramie z pewnością nie brakuje.

Instagram - jak założyć konto?

Aby przeglądać dowolne profile i zdjęcia na Instagramie, będzie Ci potrzebne konto. Portal społecznościowy działa w dwóch wersjach: jako strona internetowa oraz jako aplikacja mobilna. Jeśli posiadasz smartfona, zachęcamy do zainstalowania na nim aplikacji. Jest to zdecydowanie wygodniejszy sposób przeglądania zdjęć niż poprzez stronę internetową w komputerze. Aplikacja mobilna daje również więcej możliwości: można dodawać zdjęcia, wyszukiwać nowe profile oraz oczywiście dodawać Instastories, o których więcej dowiesz się w dalszej części artykułu.

Konto założyć możesz na stronie internetowej instagram.com lub bezpośrednio w aplikacji na telefonie, która dostępna jest w sklepie Play (telefony z systemem Android) oraz App Store (iOS). Aby założyć konto należy uzupełnić konieczne dane: numer telefonu komórkowego lub adres e-mail, imię i nazwisko, dowolna nazwa użytkownika oraz hasło. Do zakładania konta na Instagramie możesz również wykorzystać istniejący profil na Facebooku. Wówczas Twoje konta zostaną automatycznie połączone.

Rodzaje kont na Instagramie - czym się różnią?

Instagram umożliwia założenie czterech rodzajów kont:

  • Konto publiczne - treści, jakie są na nim publikowane, są widoczne dla każdego zalogowanego użytkownika portalu. Takie konto może obserwować każda osoba.
  • Konto prywatne - treści zamieszczane na takim profilu widoczne są jedynie dla obserwatorów. Aby obserwować profil, należy wysłać prośbę do właściciela konta i dopiero po jego akceptacji można zobaczyć, co publikuje. Jeśli jesteś właścicielem konta prywatnego, przesłane zaproszenia możesz akceptować lub odrzucać. Masz wówczas kontrolę nad tym, kto widzi udostępniane przez Ciebie posty.
  • Konto twórcy - z założenia ten typ konta dedykowany jest osobom, dla których Instagram jest narzędziem pracy. Posiadając konto twórcy, masz podgląd do wielu statystyk, które informują o zasięgu Twoich treści oraz zaangażowaniu obserwatorów.
  • Konto biznesowe - konto dla firm. Można na nim dodać dane kontaktowe do firmy, wprowadzić funkcję sklepu oraz prowadzić płatne kampanie promujące biznes.

Na początku najlepszym kontem dla Ciebie będzie konto publiczne lub prywatne, w zależności od tego, czy chcesz, by Twoje  posty były widoczne dla wszystkich. Pamiętaj, że każdy profil domyślnie jest publiczny. Tryb prywatny można włączyć w ustawieniach.

Jak poruszać się po Instagramie?

Podstawowym elementem nawigacyjnym Instagrama jest pasek znajdujący się na dole ekranu.

Jak poruszać się po Instagramie?

Zaczynając od lewej strony znajdziesz tu:

  • Stronę główną - klikając ten przycisk, zawsze zostaniesz przeniesiony na początek głównej tablicy.
  • Zakładkę eksploruj - pojawiają się tu zdjęcia, które mogą Cię zainteresować. Instagram wybiera je na podstawie dotychczas polubionych przez Ciebie zdjęć oraz obserwowanych profili. W tej zakładce możesz również skorzystać z wyszukiwarki. Jeśli chcesz znaleźć inspirację na obiad, wystarczy, że w polu wyszukiwania wpiszesz „obiad”.
  • Funkcję dodawania zdjęć - użyj tego przycisku, jeśli chcesz dodać zdjęcie na Instagram. Otworzy Ci się wówczas kreator wyboru zdjęcia oraz dostępne możliwości jego edycji.
  • Sklep - wiele kont na Instagramie oferuje możliwość zakupów różnorodnych produktów. Znajdziesz je właśnie w tej zakładce.
  • Profil - klikając miniaturę Twojego zdjęcia profilowego, zostaniesz przeniesiony do swojego konta. Zobaczysz tam publikowane zdjęcia oraz będziesz miał możliwość przejścia do ustawień profilu.

Na Instagramie możesz również otrzymywać wiadomości oraz śledzić aktywność Twoich obserwujących. Powiadomienia (ikona serduszka) oraz skrzynkę odbiorczą (ikona strzałki) znajdziesz u góry ekranu, po prawej stronie.

Na Instagramie możesz również otrzymywać wiadomości oraz śledzić aktywność Twoich obserwujących.

Co można publikować na Instagramie?

  • Zdjęcia to podstawowy rodzaj treści publikowanych na Instagramie. Możesz wybrać dowolne zdjęcie, które już posiadasz w galerii w telefonie lub zrobić zdjęcie aparatem wbudowanym w aplikację. Na Instagramie najlepiej prezentują się zdjęcia przycięte do kształtu kwadratu (jest to kształt domyślny), ale można też zamieścić zdjęcie prostokątne.
  • Filmy dodaje się w podobny sposób jak zdjęcia. Maksymalna długość filmu dodanego na Instagram to 60 sekund
  • Galeria zdjęć - jeśli chcesz opublikować więcej zdjęć o podobnej tematyce najlepiej zrobić to w galerii. W albumie możesz zamieścić do 10 zdjęć lub filmów.
  • Instagram stories - jest to absolutny hit Instagrama, z którego korzysta się nawet częściej niż z publikacji zdjęć na profilu. Instagram stories to nic innego jak krótkie relacje dodawane do profilu, które znikają po 24 godzinach. W ten sposób można pokazać krótkie przebłyski dnia codziennego, coś, co Cię zainteresowało lub coś, co aktualnie robisz. Relacje, które mogą Cię zainteresować, znajdują się, podobnie jak zdjęcia, w zakładce „Eksploruj”.
  • Transmisje LIVE - coraz więcej osób, szczególnie celebrytów decyduje się na transmisje LIVE. Są to nagrania prezentowane na żywo, które na bieżąco można komentować. Po zakończeniu nagrania transmisja najczęściej znika z profilu.

Jak uzupełnić profil na Instagramie?

Jeśli już założyłeś konto na Instagramie i wiesz jak się po nim poruszać, czas uzupełnić profil o dodatkowe informacje.

Przejdź do ustawień swojego profilu: z głównego menu nawigacyjnego na samym dole aplikacji wybierz ikonę ludzika (pierwszą z prawej strony). Wówczas zostaniesz przeniesiony do swojego profilu, który na ten moment jest pusty.

Aby go uzupełnić i spersonalizować, kliknij „Edytuj” i dodaj:

  • Zdjęcie profilowe - to po nim najczęściej jesteś rozpoznawany przez Twoich obserwatorów. Wybierz zdjęcie, które dobrze będzie prezentować się jako miniatura. Zdjęcia profilowego nie można bowiem powiększyć.
  • Nazwę - możesz wpisać tu swoje imię lub imię i nazwisko. Dzięki temu Twoi znajomi szybciej Cię rozpoznają.
  • Nazwę użytkownika - wybierałeś ją już na etapie tworzenia profilu, ale jeśli chcesz ją teraz zmienić, możesz to zrobić w tym miejscu.
  • Witrynę internetową - prowadzisz bloga lub inną stronę internetową? Możesz tutaj podać do niej link.
  • Życiorys - w tym miejscu możesz napisać kilka słów o Tobie, Twoich zainteresowaniach oraz treściach, jakie masz zamiar publikować.

Jak dodać zdjęcie?

Aby dodać zdjęcie na Instagram, wybierz ikonę „+” znajdującą się na środku panelu nawigacyjnego. Następnie będziesz miał dwie opcje: możesz wybrać zdjęcie z galerii w telefonie lub zrobić zdjęcie z wykorzystaniem aparatu wbudowanego w aplikację Instagram. Po wybraniu lub zrobieniu zdjęcia przyciskając „Dalej”, możesz przystąpić do jego edycji, jeśli uważasz, że jest to konieczne. Możesz skorzystać z zestawu gotowych filtrów, jakie oferuje Instagram lub edytować zdjęcie samodzielnie. W tym celu wybierz opcję „Edycja”.

Kiedy zdjęcie będzie już gotowe do publikacji, wybierz „Dalej”. Wówczas na ekranie pojawią się opcje: dodania opisu, oznaczania osób na zdjęciu, oznaczenia lokalizacji oraz możliwość jednoczesnej publikacji na innych kontach społecznościowych (jeśli są połączone z Instagramem). Kiedy wszystko jest już gotowe, wybierz „Publikuj”. To wszystko! Twoje zdjęcie już znajduje się na Twojej tablicy i jest widoczne dla obserwujących.

Jak tworzyć Instagram stories?

Oprócz publikowanych na tablicy zdjęć bardzo dużą uwagę przykłada się również do krótkich relacji dostępnych na profilu przez 24 godziny. Są to niezobowiązujące zdjęcia, filmy lub grafiki, które zwykle nie są aż tak dopracowane, jak materiały publikowane na stałe.

Wiele osób poprzez Instagram stories komunikuje się ze swoimi obserwującymi. Nawiązuje z nimi dialog, pokazuje urywki z dnia codziennego lub dzieli się ciekawostkami. Ty również możesz tworzyć Instagram stories.

Poniżej krótka instrukcja jak to zrobić:

  1. Kliknij w swoje zdjęcie profilowe ze znakiem „+”, które widoczne jest u góry po lewej stronie. Opcjonalnie, możesz przesunąć ekran palcem w lewo.
  2. Znajdujesz się w zakładce „Relacja”. Na dole po lewej stronie możesz wybrać zdjęcie lub film, które chcesz dodać do relacji. Po wybraniu zdjęcia, u góry pojawią Ci się opcje dodawania naklejek, napisów oraz kolorowych rysunków. Opcji edycji relacji jest mnóstwo, dlatego samodzielnie musisz je przetestować, aby wszystkie poznać. Kiedy relacja jest gotowa, wybierz „Twoja relacja” aby ją opublikować. Relację możesz również przesłać do wybranego obserwatora. W tym celu po jej przygotowaniu wybierz opcję „Wyślij do”.

Czym są hashtagi?

Z Instagramem nieodłącznie związane są hashtagi. Być może już o nich słyszałeś i zastanawiałeś się, czym są. Hashtagi to tagi dodawane do zdjęć w celu ich oznaczenia. Dzięki hashtagom można wyszukiwać posty o wybranej tematyce i łatwo trafić na podobne profile i materiały.

Przykład: jeśli dodajesz zdjęcie krajobrazu zimowego, warto podpisać go hasthagami: #zima #śnieg #styczeń #zimowykrajobraz. Wówczas Twoje zdjęcie pojawi się pod każdym z tych tagów. Osoby, które będą chciały znaleźć zdjęcie zimowej scenerii, wpisując w wyszukiwarkę hasło #zimowykrajobraz zobaczą Twoje zdjęcie, będą mogły je skomentować, a być może nawet zaobserwować Twój profil.

Podobnie sytuacja wygląda, kiedy to Ty chcesz znaleźć inspirację lub zdjęcie z wybranej tematyki. Jeśli planujesz remont łazienki i chcesz zainspirować się wykończeniem wnętrz u innych osób, wystarczy, że w wyszukiwarce wpiszesz hashtag #łazienka.

Konto na Instagramie - najczęściej zadawane pytania

  1. Przez pomyłkę dodałam zdjęcie, którego nie chciałam publikować. Czy można je usunąć?

    Każdą publikację na Instagramie można usunąć lub edytować. Aby to zrobić, przejdź do wybranego zdjęcia i wybierz ikonę trzech kropek znajdującą się po prawej stronie. Znajdziesz tam opcję „Usuń” oraz „Edytuj”.

  2. Znalazłam ładne zdjęcie w zakładce „Eksploruj”. Jak mogę obejrzeć profil i jak dodać tę osobę do obserwowanych?

    Aby zobaczyć pozostałe publikowane materiały autora z poziomu pojedynczego zdjęcia, musisz kliknąć w nazwę profilu, która znajduje się nad zdjęciem. Następnie, jeśli chcesz obserwować tę osobę, wystarczy, że klikniesz niebieski przycisk „Obserwuj”, który znajduje się na górze profilu.

  3. Prowadzę swój profil na Instagramie już od pół roku i regularnie publikuję różne filmy i zdjęcia. Ostatnio na mój profil trafiła osoba, która pod moimi postami dodaje niemiłe lub niecenzuralne komentarze. Czy mogę ją zablokować?

    Tak, na Instagramie jest możliwość blokowania wybranych użytkowników. Po blokadzie nie będą oni mogli odwiedzać Twojego profilu i oglądać publikowanych postów. Aby zablokować wybranego użytkownika, musisz wejść na jego profil, a następnie wybrać ikonę trzech kropek, która znajduje się na samej górze po prawej stronie. Wówczas pojawi Ci się kilka opcji, m.in. przycisk „Blokuj”.

Oceń ten artykuł:

Anna Setlak

Anna Setlak

Redaktorka i copywriterka, absolwentka Wydziału Humanistycznego KUL oraz Wydziału Politologii i Dziennikarstwa UMCS. Swoje doświadczenie lingwistyczne wykorzystuje w tworzeniu wartościowych treści, które przekazują wiedzę i tworzą fundament pozytywnych relacji.

Ostatnio dodane