Akcja E-senior potrafi - na czym polega i co oferuje
W jaki sposób korzystanie z Internetu ułatwia życie?
- Ostatnia aktualizacja: 2021-06-04
- Szacowany czas czytania: 5 min.
Internet jako część naszej codzienności
Szybkość i jakość wirtualnego kontaktu w ostatnich latach znacznie się poprawiła. Przez Internet można załatwiać sprawy urzędowe, konsultować się z lekarzem czy zrobić zakupy. Możliwości z roku na rok jest coraz więcej. Zwłaszcza w trudnym pandemicznym czasie wielu dziadków często korzystało z komunikatorów internetowych, by kontaktować się ze swoimi wnukami.
Dostęp do Internetu w Polsce i na świecie
Pierwsze analogowe łącze internetowe uruchomiono w Polsce 26 września 1990 roku. W 2019 roku wg danych Głównego Urzędu Statystycznego dostęp do Internetu posiadało 86,7 procent gospodarstw domowych, to aż o 2,5 procent więcej niż rok wcześniej.
W sierpniu 2020 roku liczba internautów w Polsce szacowana była na 27,2 miliona osób[1]. Jednak dostęp do Internetu nie jest taki sam w całym kraju. Na terenach wiejskich dostęp i korzystanie z sieci nie są tak popularne jak w przypadku mieszkańców miast.
e-Polak potrafi
W ramach promowania e-usług i wzmacniania bezpieczeństwa osób korzystających z coraz szerszej palety możliwości online oferowanych przez państwo oraz podmioty prywatne, na stronie gov.pl publikowanych jest wiele materiałów poradnikowych. Są to zarówno poradniki w formie prezentacji i tekstów jak również video, które w prosty sposób prezentują, jakie zalety ma aktywne korzystanie z Internetu.
„E-Polak” potrafi to część szerszego projektu „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechnienia korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych”. Projekt realizuje Ministerstwo Cyfryzacji z Naukową i Akademicką Siecią Komputerową. Akcja ma przekonać nieprzekonanych o tym, że dzięki Internetowi łatwiej jest umówić się do lekarza, załatwić sprawę w urzędzie gminy i urzędzie skarbowym, zrobić zakupy i skontaktować się ze spółdzielnią mieszkaniową czy z przedszkolem.
Na czym polega akcja „e-Senior potrafi”
Akcja „e-Senior potrafi” to element kampanii realizowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji. To jedna z akcji, których celem jest promowanie wykorzystania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa.
Dlaczego Resort Cyfryzacji uważa, że taka akcja jest potrzebna? Jak pokazują wyniki zrealizowanego przez Centrum Badania Opinii Społecznej w 2020 roku badania, to właśnie wśród osób starszych Internet cieszy się najmniejszą popularnością.
Źródło: CBOS, Komunikat z badań, Korzystanie z Internetu, lipiec 2020 r. | |
wiek | odsetek osób |
---|---|
18-24 | 98 |
25-34 | 95 |
35-44 | 88 |
45-54 | 74 |
55-64 | 56 |
65-74 | 33 |
powyżej 75 | 11 |
Dodatkowo z tego samego badania wiemy, że zaledwie 18 procent internautów powyżej 65 roku życia jest cały czas online, na bieżąco otrzymuje wiadomości i ma dostęp do aktualnych informacji.
Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało specjalną część akcji e-Polak potrafi dla osób powyżej 60 roku życia, które zwykle nieco trudniej jest przekonać do korzystania z Internetu na co dzień. Dzieje się tak ze względu na przyzwyczajenia, obawy o bezpieczeństwo, brak umiejętności czy niechęć do nauki. Ministerstwo znając zalety internetowych rozwiązań stawia na prosty przekaz i promowanie akcji dzięki znanym aktorom, czy celebrytom o nieposzlakowanej opinii.
e-Senior potrafi to przede wszystkim krótkie produkcje video informujące i pokazujące na przykładach jak łatwe jest załatwianie przez Internet spraw urzędowych, jakie korzyści przynosi rozmowa z lekarzem pierwszego kontaktu za pośrednictwem komunikatora i jak wiele można zyskać kontaktując się z wnukami przez Internet.
e-Senior potrafi - co tam znajdziesz?
Akcja e-Senior podzielona jest na obszary, które na stronach gov.pl są szczegółowo opisane i zobrazowane materiałem filmowym. A wszystko rozpoczyna się od tego, że akcja ma przekonać do tego, że każdy po 60-tce może zostać e-Seniorem i dzięki temu ułatwić życie sobie i swoim bliskim. W Internecie można realizować pasje, poznawać nowych ludzi, jest tam też rozrywka i mnóstwo informacji, które przydadzą Ci się w każdego dnia.
W ramach akcji można poznać historie różnych ludzi, dla których rozpoczęcie korzystania z Internetu przełożyło się na całe życie. Opowiadają o tym, że dzięki sieci mają lepszy i stały kontakt z wnukami, mogą korzystać z usług urzędów, opłacać rachunki, korespondować z ZUS przez całą dobę oraz odkrywać zupełnie nowe obszary rozrywki.
Wsparciem w rozpoczęciu przygody z Internetem mają być - zdaniem Ministerstwa Cyfryzacji - wnuki. A zachęcić do pomocy dziadkom mają ich konkursy z nagrodami organizowane w ramach e-Senior potrafi.
W jaki sposób korzystanie z Internetu ułatwia życie?
Skoro czytasz ten tekst zapewne pierwsze kroki w Internecie masz już za sobą. Jednak nie możesz spoczywać na laurach, ponieważ codziennie pojawiają się nowe usługi i możliwości, które mogą znacznie ułatwić Twoje życie.
Do czego możesz wykorzystywać Internet?
Poszukiwanie informacji
W Internecie Polacy poszukują zarówno informacji o tym jak przygotować szarlotkę, gdzie w okolicy można oddać wielkogabarytowe śmieci, a także korzystają z sieci również po to, by podejmować codzienne najprostsze decyzje. Sprawdzają pogodę, używają map celem sprawdzenia korków czy wyznaczenia trasy podróży autobusem.
Kupowanie towarów i usług
Internet stał się atrakcyjnym miejscem dokonywania zakupów już wiele lat temu. Dziś coraz więcej Polaków decyduje się w ten sposób nabywać nie tylko książki czy zabawki, ale również ubrania, buty i produkty spożywcze. Powodów zakupów w sieci jest wiele. Począwszy od niskich cen, przez szeroką dostępność towarów oraz możliwość dostawy pod drzwi. Jak wynika z badań CBOS najczęściej kupowanymi w sieci w 2020 roku produktami były odzież i obuwie (34 procent ankietowanych), sprzęt elektroniczny (16 procent) i kosmetyki (15 procent).
Przeczytaj również nasz artykuł: Bezpieczne zakupy w Internecie.
Sprzedaż rzeczy używanych
Nietrafiony prezent, nienoszone urania czy buty, a nawet rzeczy używane. Za pomocą specjalnych aplikacji, mediów społecznościowych, a nawet przez Facebook można sprzedać lub oddać absolutnie wszystko. Dzięki temu możesz pozbyć się z domu zbędnych rzeczy, trochę zarobić lub pomóc komuś potrzebującemu.
Korzystanie z bankowości internetowej
Do bankowości internetowej przekonuje się coraz więcej Polaków, także tych w najstarszych grupach wiekowych. Swoje konto online obsługuje już 79 procent użytkowników sieci (w 2020 roku). W założeniu i prowadzeniu konta pomagają same banki publikując w sieci filmy instruktażowe i poradniki.
Korzystanie z mediów społecznościowych
Z jakich mediów społecznościowych korzystasz i do czego Ci one służą? Kontakty z bliskimi, obserwowanie ulubionych artystów, blogerów - dzięki mediom społecznościowym informacje, które do Ciebie trafiają są precyzyjniej dobrane do Twoich zainteresowań.
Załatwianie spraw urzędowych
W Polsce od kilku lat funkcjonuje ePUAP, czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Dzięki niej załatwić można mnóstwo spraw urzędowych, które wcześniej wymagały wizyty w urzędzie, oczekiwania i wypełnienia papierowych dokumentów.
Aby stworzyć swój profil zaufany wystarczy, że posiadasz konto bankowe lub raz udasz się do urzędu gminy, w której mieszkasz, celem potwierdzenia Twoich danych. W tym pierwszym przypadku cały proces potrwa kilka minut, a dzięki niemu zyskasz dostęp do wielu ważnych usług. Złożenie wniosku o dowód osobisty, zaświadczenie czy odpis, złożenie dokumentów, dzięki którym uzyskasz ulgę czy zasiłek - to wszystko można załatwić lub przynajmniej poinformować urząd o chęci załatwienia bez wychodzenia z domu.
Ale ePUAP to również te bardziej zaawansowane sprawy jak interpretacja ogólna dotycząca podatków czy rozwiązywanie sporów rodzinnych przez mediacje.
Wybrane usługi, które e-Senior może zrealizować za pośrednictwem ePUAP:
- uzyskanie renty socjalnej ZUS
- uzyskanie dodatku mieszkaniowego
- sprawdzenie autokaru, którym Twój wnuk jedzie na kolonie
- uzyskanie zasiłku pogrzebowego
- uzyskanie eRecepty
- skorzystanie z dofinansowania do likwidacji barier komunikacyjnych
- sprawdzenie kalendarium odbioru śmieci
Opis wszystkich usług dla eObywatela znaleźć można na stronach rządowych: https://www.gov.pl/web/gov/uslugi-dla-obywatela.
e-Senior a bezpieczeństwo w sieci
Zadaniem rządowego programu „e-Senior potrafi” jest również szerzenie informacji związanych z bezpieczeństwem w sieci. Chodzi nie tylko o znane już mechanizmy wyłudzania informacji czy przekierowywania ich na fałszywe witryny bankowe. Biorąc udział w kacji dostajesz bieżące informacje o najnowszych zagrożeniach i porady jak radzić sobie, jeśli podejrzewasz oszustwo.
Profil zaufany to nasz internetowy dowód tożsamości, dzięki niemu instytucje państwowe i samorządowe badają Twoją tożsamość. Nie musisz wychodzić z domu, nie musisz wypełniać skomplikowanych druków, wszystko dostępne jest od razu, 24 godziny na dobę w komputerze i telefonie. Pamiętaj, że aplikacje rządowe posiadają szereg zabezpieczeń (np. SMS kody), które sprawiają, że każdy Twój ruch jest monitorowany i wolny od nadużyć. Jeśli masz wątpliwości zapytaj córkę, syna, wnuka - oni na pewno Ci pomogą. Dodatkowo, zawsze możesz skorzystać z pomocy online na stronach gov.pl. Oszczędność czasu związana z korzystaniem z Internetowych usług jest ogromna, a satysfakcja większa niż się spodziewasz!
E-Senior przekonuje, że rozrywka w Internecie jest dostępna od ręki, w Internecie można załatwić szereg usług urzędowych online, a przede wszystkim być na bieżąco z newsami. Może niektóre usługi sprawią Ci początkowo trudność, ale warto. Będzie łatwiej, szybciej i przyjemniej!
[1] Źródło: interaktywnie.com raport, 12.09.2020 r.
Oceń ten artykuł:
Anna Setlak
Redaktorka i copywriterka, absolwentka Wydziału Humanistycznego KUL oraz Wydziału Politologii i Dziennikarstwa UMCS. Swoje doświadczenie lingwistyczne wykorzystuje w tworzeniu wartościowych treści, które przekazują wiedzę i tworzą fundament pozytywnych relacji.
Przeczytaj również
Ostatnio dodane