Nie jeździsz autem? Sprawdź, czy musisz je wyrejestrować!

Twój samochód więcej czasu stoi w garażu niż porusza się po drodze? A może planujesz dłuższą przerwę od jazdy? Nieużywane auto to nie tylko zajęte miejsce parkingowe, ale także szereg obowiązków. Sprawdź, kiedy musisz wyrejestrować samochód i jak wygląda cała procedura!
  • Artykuł reklamowy
  • Ostatnia aktualizacja: 2024-09-05
  • Szacowany czas czytania: 2 min.
Nie jeździsz autem? Sprawdź, czy musisz je wyrejestrować! /

Kiedy można wyrejestrować samochód?

Wyrejestrowanie samochodu, czyli trwałe usunięcie go z ewidencji pojazdów, jest możliwe w kilku określonych sytuacjach. Prawo do złożenia wniosku o wyrejestrowanie ma główny właściciel pojazdu oraz wszyscy współwłaściciele. Jeśli jeden z nich nie może być obecny w urzędzie, wystarczy, że udzieli pisemnego pełnomocnictwa drugiemu współwłaścicielowi.

Ustawa Prawo o ruchu drogowym dokładnie określa sytuacje, w których wyrejestrowanie pojazdu jest konieczne. Należą do nich:

  • przekazanie pojazdu do stacji demontażu lub punktu zbierania pojazdów,
  • kradzież pojazdu,
  • trwała i zupełna utrata pojazdu,
  • wywóz pojazdu za granicę,
  • zniszczenie (kasacja) pojazdu za granicą.

Samochody osobowe można też czasowo wycofać z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy, jeśli wymagają naprawy uszkodzonych zasadniczych elementów nośnych konstrukcji lub w przypadku wystąpienia szkody istotnej.

Pamiętaj! Po czasowym wycofaniu samochodu z ruchu przed ponownym jego użyciem należy wykonać dodatkowe badanie techniczne.

Procedura wyrejestrowania auta

Wyrejestrowanie auta to proces administracyjny, który wymaga dopełnienia kilku formalności.

  1. Wypełnij wniosek o wyrejestrowanie pojazdu – możesz go pobrać ze strony internetowej urzędu lub otrzymać bezpośrednio w wydziale komunikacji.
  2. Przygotuj wymagane dokumenty. Lista różni się w zależności od przyczyny wyrejestrowania pojazdu. Szczegółowe informacje znajdziesz poniżej.
  3. Złóż wypełniony wniosek wraz z dodatkowymi dokumentami w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca ostatniej rejestracji pojazdu. Pamiętaj o uiszczeniu wymaganej opłaty.
  4. Odbierz potwierdzenie wyrejestrowania. Wydział komunikacji ma maksymalnie 30 dni na wydanie decyzji.
  5. Skontaktuj się z firmą ubezpieczeniową i złóż wniosek o zwrot części składki OC za niewykorzystany okres ochrony.

Dokumenty potrzebne do wyrejestrowania pojazdu

Oprócz wypełnionego wniosku i dokumentu tożsamości, w każdej sytuacji będziesz potrzebować dowodu wpłaty opłaty w wysokości 10 zł. Poniżej znajdziesz listę dodatkowych dokumentów wymaganych w zależności od przyczyny wyrejestrowania:

  • kradzież pojazdu:
    • oświadczenie o kradzieży samochodu,
    • zaświadczenie od policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży,
    • postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży (opcjonalnie),
    • dowód rejestracyjny i karta pojazdu (jeśli została wydana).
  • sprzedaż za granicę:
    • umowa kupna-sprzedaży lub inny dokument potwierdzający sprzedaż,
    • oświadczenie właściciela o sprzedaży,
    • kopia potwierdzenia zarejestrowania pojazdu za granicą.
  • złomowanie:
    • zaświadczenie o zezłomowaniu lub przekazaniu pojazdu,
    • dowód rejestracyjny, karta pojazdu i tablice rejestracyjne.

Sprawdź też, jak wygląda wyrejestrowanie samochodu w razie kasacji (w kraju i za granicą) lub trwałej utraty.

Wyrejestrowanie samochodu – co jeszcze warto wiedzieć?

Zastanawiasz się nad wyrejestrowaniem samochodu? Zanim skorzystasz z powyższych instrukcji, dowiedz się więcej o tym procesie.

Ile kosztuje wyrejestrowanie pojazdu?

Standardowa opłata za wyrejestrowanie wynosi 10 zł. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy powodem podjęcia tego kroku jest całkowita utrata pojazdu bez zmiany właściciela, na przykład w wyniku pożaru. W takim przypadku oprócz wspomnianej opłaty należy uiścić dodatkową daninę na rzecz gminy, której wysokość zależy między innymi od rodzaju utraconego pojazdu. Jeśli występujesz w imieniu współwłaścicieli na podstawie ich pisemnego upoważnienia, musisz liczyć się też z wydatkiem w wysokości 17 zł za każde pełnomocnictwo. Wyjątek stanowią upoważnienia udzielane przez najbliższą rodzinę, takie jak małżonek, rodzice, dziadkowie, dzieci, rodzeństwo czy wnuki – są bezpłatne.

Ile trwa wyrejestrowanie samochodu?

Po złożeniu wszystkich wymaganych dokumentów Twój pojazd powinien zostać wyrejestrowany w ciągu maksymalnie 30 dni. W wielu przypadkach decyzja wydawana jest jednak natychmiast. W wyjątkowych sytuacjach czas oczekiwania może się wydłużyć do 2 miesięcy. Sposób odbioru decyzji zależy od sposobu złożenia wniosku – możesz odebrać ją osobiście w urzędzie lub otrzymać pocztą. Jeśli Twój wniosek zostanie odrzucony, masz prawo odwołać się od decyzji w ciągu 14 dni od daty jej wydania.

I na koniec najważniejsze: wyrejestrowanie pojazdu jest zazwyczaj decyzją nieodwracalną. Jednak tylko szczególne sytuacje, w których możliwe jest przywrócenie go do ruchu. Dotyczy to m.in.  pojazdów odzyskanych po kradzieży, zabytkowych, a także tych mających co najmniej 25 lat i uznanych za unikatowe przez rzeczoznawcę. Ponowna rejestracja jest również możliwa w przypadku samochodów o szczególnym znaczeniu dla historii motoryzacji, które wyróżniają się unikalną konstrukcją, udziałem w ważnych wydarzeniach lub związkiem ze znaną osobą. Jeśli pojazd został wywieziony za granicę lub tam sprzedany, po powrocie do Polski można go ponownie zarejestrować.

Jak zatem widzisz, decyzja o wyrejestrowaniu auta powinna zostać podjąć świadomie i odpowiedzialnie. Rozważ wady i zalety tego rozwiązania i dokonaj świadomego wyboru!

Oceń ten artykuł:

Ostatnio dodane