Nieuczciwi sprzedawcy, którzy przychodzą do domu
Jak się przed nimi ustrzec?
- Ostatnia aktualizacja: 2023-06-16
- Szacowany czas czytania: 3 min.
Sprawdź jaką firmę reprezentuje sprzedawca
Sprzedawcy pukający do Twojego mieszkania na wstępie rozmowy powinni się przedstawić oraz powiedzieć jaką reprezentują firmę. Nie można bowiem zakładać, że wszyscy sprzedawcy, którzy przychodzą do domu, są nieuczciwi. Nie można jednak zaprzeczyć, że tak jest najczęściej. Nic więc dziwnego, że podchodzimy do nich nieufnie i z dystansem. Niestety firmy takie często żerują na naiwności, zwłaszcza ludzi starszych i chorych.
Decydując się na wpuszczenie sprzedawcy do domu, a nawet jeszcze zanim się na to zdecydujesz, sprawdź z kim masz do czynienia. Spróbuj dowiedzieć się czegoś o firmie, którą reprezentuje przedstawiciel. Możesz wypytać na przykład od jak dawna istnieje ona na rynku lub czym dokładnie się zajmuje. Jeżeli sprzedawca wzbudzi Twoje zaufanie, możesz wpuścić go do domu. Wówczas najczęściej prezentuje on produkt, który sprzedaje i proponuje zawarcie umowy.
Umowy nie musisz podpisywać od razu. Zawsze możesz poprosić o czas na zastanowienie się i poszukanie na spokojnie informacji o firmie, która oferuje dane towary. Informacji najprościej poszukać w Internecie. Jeżeli firma nie chlubi się pozytywnymi opiniami, a wręcz znana jest tylko pod hasłami „oszuści”, to będziesz wiedział, że nie jest warta wchodzenia z nią w jakiekolwiek umowy. Opinie na temat różnych firm często można znaleźć na ich stronach internetowych bądź tematycznych forach, na których internauci wzajemnie ostrzegają się przed nieuczciwymi sprzedawcami, którzy przychodzą do domu.
Nie bój się odmawiać
Częstym powodem zawierania niekorzystnych umów jest brak umiejętności odmowy. Nie bój się odmówić nieuczciwym sprzedawcom, którzy pukają do Twoich drzwi. W końcu jesteś w swoim domu i nie masz obowiązku wpuszczać do niego ludzi, których nie znasz. Pamiętaj o asertywnej postawie i odmawiaj, gdy nie masz ochoty na prezentację najnowszych modeli garnków ze stali chirurgicznej.
Jak odmówić? Istnieją do tego trzy proste zwroty:
- Nie jestem zainteresowany.
- Nie potrzebuję nowej oferty.
- Nie chcę podejmować rozmowy.
Pamiętaj, że nikomu nie musisz tłumaczyć, jakie są powody Twojej odmowy. Masz po prostu prawo to zrobić.
Nie podpisuj umowy bez jej dokładnego przeczytania
Podstawowym sposobem na ustrzeżenie się przed nieuczciwymi sprzedawcami, którzy przychodzą do domu jest dokładne czytanie umów. Jeżeli zdecydujesz się na kupno oferowanych przedmiotów, dokładnie przeczytaj postanowienia zawieranej umowy. Pamiętaj też, że nie umowy nie musisz podpisywać jej od razu. Daj sobie czas do namysłu i na spokojnie przeanalizuj treść umowy.
Jeśli nie rozumiesz zapisów danej umowy, powiedz, że chcesz skonsultować się z rodzinnym prawnikiem lub innymi członkami Twojej rodziny, którzy stwierdzą, czy nie zawiera ona szkodliwych dla Ciebie zapisów.
Na co szczególnie należy zwrócić uwagę przy zawieraniu umowy? Umowa powinna mieć określone elementy, które wpłyną na jej ważność, a przede wszystkim:
- dane firmy, z którą jest zawierana,
- datę jej zawarcia,
- dokładny opis przedmiotu umowy,
- obowiązującą cenę danego przedmiotu,
- sposób i termin odstąpienia od umowy,
- formularz odstąpienia od umowy,
- podpisy obu stron.
Przy czytaniu umowy szczególną uwagę zwróć na treści oznaczone gwiazdką lub napisane drobnym drukiem. Często zawierają one ważne postanowienia, które wpływają na przykład na termin odstąpienia od umowy czy skutki jej rozwiązania. Warto dokładnie je przeanalizować.
Termin na odstąpienie od umowy zawartej w domu
Zawarłeś umowę, która okazała się dla Ciebie niekorzystna? Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Ponieważ umowa zawarta w domu z przedstawicielem firmy trudniącej sprzedawców, którzy przychodzą do domu jest umową zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa to możesz od niej odstąpić we wskazanym terminie i to bez podawania przyczyn takiego stanu rzeczy i ponoszenia z tego tytułu kosztów. Stanowi o tym art. 27 ustawy o prawach konsumenta.
W niektórych przypadkach odstępując od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa będziesz jednak zobowiązany do poniesienia pewnych opłat. Sytuacje te przewiduje również art. 27 ustawy o prawach konsumenta.
Zgodnie z jego treścią odstępując od umowy musisz ponieść koszty w następujących przypadkach:
- jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów,
- jeżeli konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów,
- jeżeli konsument wykonuje prawo odstąpienia od umowy po zgłoszeniu żądania wydania dokumentu umowy, ma on obowiązek zapłaty za świadczenia spełnione od chwili odstąpienia od umowy. Wówczas kwotę zapłaty oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia, z uwzględnieniem uzgodnionej w umowie ceny lub wynagrodzenia. Jeżeli cena lub wynagrodzenie są nadmierne, podstawą obliczenia tej kwoty jest wartość rynkowa spełnionego świadczenia.
Aby odstąpić od umowy, prześlij na adres przedsiębiorstwa, z którym zawarłeś umowę, formularz odstąpienia od umowy, który otrzymałeś wraz z zawieraną umową.
W formularzu takim najczęściej podaje się następujące dane:
- miejscowość i datę napisania oświadczenia o odstąpieniu od umowy
- imię, nazwisko i adres konsumenta,
- nazwę i adres przedsiębiorstwa, z którym umowa została zawarta,
- w treści samego oświadczenia o odstąpieniu od umowy należy oznaczyć umowę, od której chcesz odstąpić oraz czego ona dotyczy - na przykład zakupu oczyszczacza powietrza,
- podpis konsumenta.
Jeżeli potrzebujesz pomocy w wypełnieniu formularza o odstąpieniu od umowy, możesz skorzystać z bezpłatnych porad prawnych, które świadczą uprawnione do tego instytucje.
Oceń ten artykuł:
Anna Setlak
Redaktorka i copywriterka, absolwentka Wydziału Humanistycznego KUL oraz Wydziału Politologii i Dziennikarstwa UMCS. Swoje doświadczenie lingwistyczne wykorzystuje w tworzeniu wartościowych treści, które przekazują wiedzę i tworzą fundament pozytywnych relacji.
Przeczytaj również
Ostatnio dodane