Japońskie metody utrzymywania porządku według Marie Kondo

Minimalizm - 5 zasad utrzymania porządku

Jeśli brakuje Ci motywacji i pomysłu na to, jak uporządkować swoje mieszkanie, z pomocą przychodzi Marie Kondo. Dzięki jej strategii uporządkujesz swoje najbliższe otoczenie i skutecznie zmienisz stare nawyki.
  • Ostatnia aktualizacja: 2020-11-19
  • Szacowany czas czytania: 6 min.
Japońskie metody utrzymywania porządku według Marie Kondo / Minimalizm - 5 zasad utrzymania porządku

Marie Kondo i jej pomysł na biznes

Japończycy żyją zwykle w wyjątkowo niewielkich przestrzeniach. To z tego względu kluczowe dla nich jest utrzymanie porządku. Ich mieszkania pozbawione są zbędnych przedmiotów, których z racji ograniczonego miejsca, nie ma gdzie przechowywać. Im mniejsza przestrzeń do życia, tym większą organizacją należy się wykazać, by nią odpowiednio zarządzić.

Marie Kondo to 34-letnia Japonka, którą cechuje zamiłowanie do porządku. Swoje hobby po wielu latach praktyki przekuła w biznes. Jest autorką kilku książek poświęconych tematyce sprzątania, które bardzo szybko stały się bestsellerami w wielu krajach. Do tej pory sprzedały się w milionach egzemplarzy.

Jedną z bardziej popularnych książek Marie jest „Magia sprzątania” wydana w 2011 roku. Autorka podpowiada w niej jak sprawić, by w domu nastał ład i porządek. Kieruje na drogę prawidłowych nawyków oraz pomaga w uzyskaniu przestrzeni, które są bardziej przyjazne do mieszkania i jednocześnie łatwiejsze w utrzymaniu w czystości. Czym różnią się jej zasady od innych, do tej pory znanych? Prezentujemy je poniżej, byś także Ty mogła zadbać o porządek w swoim domu.

Marie Kondo i jej pomysł na biznes

Porządki według Marie Kondo

W swoich książkach Marie Kondo przedstawia wiele sposobów na walkę z nieuporządkowanymi, zalegającymi wszędzie przedmiotami. Wyróżnia oprócz tego 9 uniwersalnych zasad, którymi warto się kierować, by utrzymać w domu stały porządek.

9 zasad utrzymywania porządku według Marie Kondo:

  1. Sprzątaj raz a dobrze. Nie marnuj czasu na ciągłe przestawianie rzeczy z miejsca na miejsce. Sprzątanie dobrze rozplanuj, a następnie każdy etap realizuj dokładnie i skrupulatnie. Nie stawiaj na czas, a na jakość, bo w przeciwnym razie, będziesz wracać ciągle do sprzątania tych samych rzeczy i stale po sobie poprawiać.
  2. Pozbądź się rzeczy, które Cię nie uszczęśliwiają. Kiedy decydujesz o tym, które przedmioty zostawić, a które wyrzucić, kieruj się następującą zasadą. Każda rzecz znajdująca się w domu powinna posiadać co najmniej jedno kryterium: mieć wartość sentymentalną, cieszyć oko, pełnić określoną funkcję. Jeśli posiadasz w domu przedmioty, które nie spełniają żadnego z nich, pozbądź się ich.
  3. Robiąc porządki, kieruj się kategoryzowaniem czynności, a nie lokalizowaniem. Sprzątanie podziel np. na: porządkowanie ubrań (i wówczas porządkuj wszystkie szafy i garderoby), dbanie o rośliny (wypielęgnuj wszystkie rośliny, jakie posiadasz w domu). Jeśli odkurzasz, to cały dom, włącznie ze ścianami i kurzami w zakamarkach.
  4. Rób porządki w samotności. Selekcjonowaniu rzeczy poświęcaj całą swoją uwagę. Niech nikt Cię nie rozprasza i nie wpływa na Twoją decyzję. Dzięki temu nikt nie odwiedzie Cię też od wyrzucenia niepotrzebnych rzeczy.
  5. Traktuj swoje rzeczy z szacunkiem i o nie dbaj. Nie wrzucaj ich byle jak do szuflad, tak by się pogniotły lub poniszczyły. Przedmioty, które wymagają naprawy lub renowacji, oddaj w odpowiednie ręce i przywróć im pożądany stan. Niech te rzeczy, które zostają w mieszkaniu, będą sprawne i zadbane.
  6. Najpierw wyrzuć, potem porządkuj. Pierwszym krokiem do robienia porządku jest wyrzucenie niepotrzebnych rzeczy. Dopiero kiedy zakończysz selekcję, możesz rozpocząć układanie przedmiotów na swoich miejscach. Dzięki temu nie musisz wykonywać tej pracy dwa razy, bo każda rzecz, którą zdecydowałaś się zostawić, od razu trafia na właściwe miejsce.
  7. Niech każdy przedmiot ma swoje stałe miejsce. Zorganizowana przestrzeń w mieszkaniu, w której każda rzecz znajduje się w określonym miejscu to podstawa do zachowania porządku. Wówczas nawet sprzątanie bałaganu jest sprawne i szybkie. Wiedząc gdzie mają znajdować się określone przedmioty, wyrabiasz w sobie również nawyk odkładania wszystkiego na swoje miejsce i wówczas panujesz nad porządkiem w domu.
  8. Planując porządki, kieruj się następują kolejnością: ubrania, książki, dokumenty, drobne przedmioty, przedmioty o wartości sentymentalnej. Kiedy porządkujesz wybraną kategorię, nie zajmuj się wówczas rzeczami z innej grupy.
  9. Nic nie kładź na podłodze. Kierując się tą zasadą, wyrobisz w sobie nawyk odkładania rzeczy na swoje miejsce.

Wielkie porządki w domu - jak się do tego zabrać?

Znając już 9 zasad porządku według Marie Kondo możesz zacząć wprowadzać je do swojego życia. Jak to jednak zrobić? Od czego zacząć wielkie sprzątanie?

Porządkowanie ubrań

Zacznij od ubrań, ponieważ to będzie najłatwiejsze. Kierując się zasadą sprzątania kategoriami, zbierz w jednym miejscu wszystkie ubrania, jakie znajdują się w Twoim domu. Następnie rozpocznij selekcję. Pogrupuj ubrania na te, które chcesz zostawić oraz na te, które już nie są Ci potrzebne. Marie Kondo radzi, by decyzje podejmować obiektywnie i bez emocji. Jeśli jakaś rzecz nie sprawia Ci radości oraz w niej nie chodzisz - wyrzuć ją. Być może komuś innemu przyda się bardziej.

Kiedy etap selekcji masz już za sobą, wówczas należy ubrania odpowiednio poukładać w szafie. Jeśli do tej pory składałaś ubrania w kostkę, czas spróbować czegoś nowego. Według Marie Kondo najlepszą metodą na porządek w szafie jest zwijanie każdego ubrania w rulon i ustawiania pionowo - nie zaś układania jedno na drugim. Kiedy ubrania ułożone są pionowo (najlepiej w szufladzie) dobrze widzisz zawartość szafy i możesz sięgnąć po wybraną rzecz bez robienia bałaganu. Kolejnym plusem jest brak zagnieceń. Ubrania złożone w ten sposób zajmują również mniej miejsca.

Papiery i dokumenty

Kolejnym etapem sprzątania jest porządkowanie wszystkich papierów i dokumentów. Podobnie jak z ubraniami, należy znaleźć wszystkie dokumenty w domu i zebrać je w jednym miejscu. Już na tym etapie na pewno zorientujesz się, jak wiele ich masz oraz w jak różnych miejscach się znajdują. Zobaczysz ile udało Ci się zebrać starych, niepotrzebnych czasopism, rachunków oraz notatek. Kiedy będziesz mieć je wszystkie w jednym miejscu, na początku pozbywasz się tego, co jest Ci niepotrzebne. Następnie warto pogrupować zebrane dokumenty oraz znaleźć na nie jedno miejsce w domu.

Książki i przedmioty sentymentalne

Jest to jedna z trudniejszych kategorii w sprzątaniu, ponieważ zarówno książki, jak i pamiątki, darzymy dużym sentymentem. Mimo to warto spróbować zrobić selekcję posiadanych przedmiotów i zrobić miejsce na nowe, które na pewno dostarczą tak samo pięknych wspomnień. Na pewno posiadasz w swojej kolekcji książki, które okazały się niezbyt interesujące lub nie trafiły w Twój gust i nigdy ich nie przeczytałaś. Oddaj je do biblioteki - być może tam trafi na nie ktoś, kto będzie z nich bardziej zadowolony.

Uporządkowanie sentymentalnych pamiątek z pewnością będzie jeszcze trudniejsze. Na pewno każda z nich kryje ze sobą ciekawą historię i ma swoją duszę, ale nie musisz zostawiać wszystkiego, jeśli nie masz na nie miejsca w swoim domu. Czy na pewno potrzebne Ci są wszystkie rysunki Twojego wnuka? Może warto zostawić jedynie te szczególne? Wszystkie pamiątki, które zdecydujesz się zachować, schowaj do jednego pudełka. Nie będą wtedy zajmować miejsca na półkach i jednocześnie ochronisz je przed przypadkowym uszkodzeniem.

Wielkie porządki w domu - jak się do tego zabrać?

Minimalizm - 5 zasad utrzymania porządku

Metody Marie Kondo na pierwszy rzut oka mogą wydawać się nieco kontrowersyjne, szczególnie kiedy weźmiemy pod uwagę polskie realia. Niestety wiele lat życia w trudnych warunkach ekonomicznych wyrobiło w nas nawyk bycia przygotowanym na gorsze czasy. W okresie, kiedy na półkach brakowało towaru, nikt nie myślał o tym, żeby cokolwiek wyrzucać. Czasy już dawno się zmieniły, ludziom żyje się znacznie lepiej, a jednak mimo to stary nawyk pozostał. To właśnie z nim w pierwszej kolejności należy się uporać i przezwyciężyć w sobie manię zbieractwa.

Posiadanie w domu zbyt wielu przedmiotów to idealne warunki do tworzenia się bałaganu praktycznie z niczego. Ogromna ilość bibelotów, pamiątek rodzinnych, pamiątek z podróży oraz przedmiotów codziennego użytku, które mimo tego, że już nieużywane, są zostawione „na czarną godzinę”. Mimo tego, że w Polsce zwykle mamy warunki do przechowywania nagromadzonych, niepotrzebnych rzeczy, powinniśmy być bardziej otwarci na modę minimalizmu.

W minimalizmie nie chodzi przecież o to, by wszystkiego się pozbyć. Warto jednak zastanowić się nad tym, jak wiele zbędnych przedmiotów znajduje się w Twoim domu. Jeśli z nich nie korzystasz - czy na pewno warto je trzymać? Marie Kondo opracowała 5 zasad utrzymania porządku, które są ściśle związane z minimalizmem. Przestrzegając ich, masz szansę zapanować nad porządkiem w Twoim domu, który tak skrupulatnie wypracowałaś.

Oto 5 zasad utrzymania porządku według Marie Kondo:

  1. Każdy przedmiot powinien mieć swoje stałe miejsce przechowywania. Zawsze odkładaj wszystkie rzeczy do wyznaczonego pudełka lub szafy.
  2. Rzeczy przechowuj zgodnie z ich kategorią lub tam, gdzie są one najczęściej używane. Ubrania - w szafie, szczotka do włosów - na toaletce, lub w łazience. Nie roznoś ich po całym mieszkaniu.
  3. Zniszczone przedmioty, które nie spełniają już swojej funkcji wyrzuć, lub napraw.
  4. Jeśli wykonanie określonej czynności sprzątającej zajmie Ci mniej niż 5 minut, wykonaj ją od razu (np. zdjętą biżuterię zamiast na stolik, odłóż w miejsce, w którym powinna się znajdować).
  5. Raz na pół roku przeprowadzaj selekcję przedmiotów, które masz w domu i na nowo decyduj, czy są one Ci potrzebne, czy nie.

Sprzątanie według metody KonMari pomoże Ci uporać się z nagromadzonymi rzeczami, które są źródłem bałaganu. Jeśli japońskie metody Cię zainteresowały i chcesz dowiedzieć się więcej, możesz sięgnąć po bestsellerowe książki Marie Kondo:

  • „Magia sprzątania”
  • „Tokimeki. Magia sprzątania w praktyce”
  • „Manga sprzątania. Obrazkowy przewodnik po japońskich porządkach”

Sprzątanie metodą KonMari - najczęściej zadawane pytania

  1. Czytając o tych metodach, mam wrażenie, że bardzo trudno wprowadzić je w życie mieszkając na co dzień z dziećmi. Moje wnuki są u mnie codziennie, ponieważ opiekuje się nimi w czasie, kiedy ich rodzice pracują. Czy ta metoda ma szansę odnieść sukces?

    Kiedy decydujesz się na wielkie porządki, lepiej robić je samemu, bez dzieci. Codzienne nawyki z kolei warto pielęgnować w taki sposób, by dzieci miały w nich udział. Kiedy porządkujesz pranie, zachęć wnuki do tego, by Ci pomogły. Po wspólnej zabawie, zanim przystąpicie do jedzenia obiadu, wspólnie poodkładajcie wszystkie zabawki na swoje miejsce. Dzieci widząc co robisz, w końcu zaczną zachowywać się podobnie. Kluczowa jest konsekwencja, ponieważ na początku może być to trudne.

  2. Co mogę zrobić z rzeczami, których chcę się pozbyć? Mam w domu sporo przedmiotów, których już nie używam, ale są w dobrym stanie i nie chcę wyrzucać ich na śmietnik.

    Jeśli posiadasz przedmioty, które są jeszcze w dobrym stanie, a nie są już Ci potrzebne, na pewno przydadzą się one innym osobom. Na początku spróbuj ogłosić lokalnie to, co masz do oddania. Zapytaj sąsiadów, czy nie potrzebują którejś z tych rzeczy. Jeśli nie, możesz je także ogłosić online. Istnieje wiele darmowych serwisów, które umożliwiają darmowe zamieszczenie dowolnego ogłoszenia.

  3. Doszłam do momentu, w którym wiem, że mam za dużo rzeczy w domu. Nie umiem jednak się ich pozbyć. Zbyt wiele wspomnień wiąże się z niektórymi z nich, a ponieważ jestem bardzo sentymentalna, nie potrafię ich wyrzucić.

    Jeśli przedmioty, których masz za dużo, związane są z wybranymi wspomnieniami, ogranicz je poprzez selekcję. Wybierz tylko te, które naprawdę coś znaczą i niosą za sobą konkretną historię. Część z nich możesz pozbyć się  na rzecz zdjęć, które mówią znacznie więcej niż martwe przedmioty. Wszystkie pamiątki, które zdecydujesz się zostawić, zapakuj w małe pudełka. W ten sposób ich przechowywanie będzie bardziej zorganizowane.

Oceń ten artykuł:

Anna Setlak

Anna Setlak

Redaktorka i copywriterka, absolwentka Wydziału Humanistycznego KUL oraz Wydziału Politologii i Dziennikarstwa UMCS. Swoje doświadczenie lingwistyczne wykorzystuje w tworzeniu wartościowych treści, które przekazują wiedzę i tworzą fundament pozytywnych relacji.

Ostatnio dodane